Autor: sbort Opublikowano: 11 października 2017

Ewolucja reklamy aptek?

Od 2012 roku w Polsce obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek. Mogłoby się wydawać, że przez te pięć lat przedsiębiorcy nauczyli się już jaki rodzaj komunikacji z pacjentem uznawany jest za reklamę apteki i jakie grożą za to kary. Wojewódzkie Inspektoraty Farmaceutyczne wydały już w tej kwestii setki decyzji. Wojewódzkie Sądy Administracyjne i Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrzyły już setki odwołań i skarg na decyzje WIF i GIF. A mimo to apteki nadal próbują się reklamować. Ich właściciele wymyślają nowe sposoby na dotarcie do potencjalnych klientów i kalkulują ryzyko „przyłapania” przez WIF. Działania niektórych można wręcz uznać za prowokujące – zupełnie jakby chcieli sprawdzić, jak daleko mogą się posunąć.

Całkiem niedawno pisaliśmy od decyzji Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego, który nałożył dwukrotnie karę w wysokości 5 000 zł (w osobnych postępowaniach), za reklamę dwóch swoich aptek w lokalnej prasie. Na łamach jednej z gazet ukazał się bowiem artykuł pod tytułem „Leki za darmo”, w którym pojawiła się informacja, iż „Darmowe leki na receptę można odebrać m.in w Aptekach… ” – i w tym miejscu były wymienione nazwy dwóch aptek należących do sieci wspomnianego przedsiębiorcy. WIF w Poznaniu skontaktował się z wydawcą gazety, który przyznał, że to artykuł sponsorowany, napisany i opublikowany na zlecenie (czytaj więcej: Kara 25 000 zł za ulotki apteki w przychodni).

Okazuje się, że ten przypadek nie jest odosobniony. Zaledwie wczoraj natrafiłem na artykuł w na Portalu Wielkopolski Wschodniej, pod tytułem „Kłopoty marketingu w aptekach”. Tekst oznaczono jako „materiał promocyjny”. W artykule poruszany jest temat znaczenia reklamy w codziennym życiu oraz zakazu promowania działalności aptek. Autor tekstu (anonimowy oczywiście) wysnuwa śmiałą tezę, że „takie apteki jak Apteka Prima 24, zwykle nie potrzebują reklamy z uwagi na niskie ceny leków oraz preferencyjne warunki dostawy”…

Nie trzeba tutaj geniusza, by dostrzec zakazaną reklamę wspomnianej apteki. I to reklamę na swój sposób perwersyjną. Czytając ten artykuł przypomniała mi się niedawna decyzja Lubuskiego Inspektora Farmaceutycznego, który nałożył karę za łamanie zakazu reklamy aptek, polegającego na prowadzeniu programu lojalnościowego, na właściciela apteki oraz organizatora programu (czytaj więcej: Farmaceuta nie może być używany przez pracodawcę w celach marketingowych). W treści decyzji Lubuski WIF stwierdził, że reklamę apteki prowadził zarówno podmiot prowadzący aptekę, jak i organizator programów. Czy w tym kontekście nie wydaje się zatem zasadne stwierdzenie, że reklamę aptek prowadzą również wydawnictwa godzące się na umieszczanie w swoich czasopismach (lub portalach internetowych), artykułów sponsorowanych, jak ten powyższy? Czy również oni nie powinni ponosić odpowiedzialności przyjmowanie do druku i pobieranie opłat, za treści niezgodne z prawem?

Wydaje mi się, że Inspektoraty Farmaceutyczne prowadzące postępowania w podobnych przypadkach naruszenia zakazu reklamy, powinny rozważyć możliwość nakładania kar również na media, publikujące treści w jednoznaczny sposób będące reklamami aptek. Szczególnie, że takich publikacji w ostatnim czasie przybywa. Z pewnością bacznym czytelnikom nie umknęły w ostatnim miesiącach sponsorowane artykuły i wywiady z właścicielami największych sieci aptecznych (np. „Apteki pod dobrymi sterami”, w których (całkiem przypadkowo) wychwalane były prowadzone przez nich placówki. Tymczasem przypomnijmy, że artykuł 36 ustawy Prawo prasowe wyraźnie mówi, iż „Ogłoszenia i reklamy nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego”.

Szanowni Państwo,

Pragniemy poinformować, że z dniem 25.05.2018 r. w życie wchodzą przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które nakładają na nas obowiązek dostosowania zasad świadczenia usług do nowych regulacji.

Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzane będą dane osobowe w Serwisach prowadzonych przez farmacja.net sp. z o. o.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.119.1) (dalej „RODO”) informujemy, iż:

  1. administratorem Pani/Pana danych osobowych jest farmacja.net spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Józefowie, adres: Piaskowa 52, 05-420 wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000467979, REGON 146752729, NIP: 797-205-17-73 (dalej „Administrator”);
  2. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu:

    1. realizacji usług świadczonych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO (w celu wykonania umowy),

    2. przesyłania wiadomości marketingowych produktów i usług własnych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO (prawny interes Administratora),

    3. wysyłania informacji handlowych przez Administratora na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana),

    4. wykonywanie połączeń telefonicznych w celu marketingu bezpośredniego za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt a) RODO (zgoda udzielona Administratorowi przez osobę, której dane dotyczą), (jeżeli zgoda została wyrażona przez Panią/Pana)

  1. Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty zewnętrzne przetwarzające dane w imieniu Administratora na podstawie umów powierzenia (np. hostingodawca).

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy do Google LLC w oparciu o odpowiednie zabezpieczenia prawne, którymi są standardowe klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzone przez Komisję Europejską.

  3. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji usług świadczonych przez Administratora oraz przez okres wynikający z przedawnienia roszczeń, praw konsumenta, prowadzenia księgowości czy innych uprawnień w tym zakresie;

  4. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przez Administratora, przysługują Pani/Panu określone uprawnienia:

  1. ma Pani/Pan prawo do informacji, jakie dane osobowe dotyczące Pani/Pana przetwarzane są przez Administratora oraz do otrzymania kopii tych danych (tzw. prawo dostępu). Wydanie pierwszej kopii danych jest darmowe, za kolejne Administrator może naliczyć opłatę;

  2. jeżeli przetwarzane dane staną się nieaktualne lub niekompletne (lub w inny sposób niepoprawne) ma Pani/Pan prawo zażądać ich sprostowania;

  3. w pewnych sytuacjach może Pani/Pan zwrócić się do Administratora o usunięcie swoich danych osobowych, tj. kiedy dane przestaną być potrzebne Administratorowi do celów, o których Panią/Pana informował; kiedy cofnie Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych (o ile Administrator nie ma prawa przetwarzać danych na innej podstawie prawnej); jeżeli do przetwarzania doszłoby niezgodnie z prawem; albo jeśli konieczność usunięcia danych wynika z obowiązku prawnego Administratora;

  4. w przypadku, gdy Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są przez Administratora na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie albo w celu wykonania umowy zawartej z Administratorem, ma Pani/Pan prawo przenieść swoje dane do innego administratora;

  5. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe m.in. w celu prowadzenia działań marketingowych dotyczących jego produktów i usług. Podstawą takiego przetwarzania jest tzw. „prawnie uzasadniony interes administratora”. W przypadku takiego przetwarzania ma Pani/Pan możliwość wyrażenia sprzeciwu. W konsekwencji Administrator przestanie przetwarzać Pani/Pana dane osobowe w opisanym wyżej celu;

  6. aby przetwarzać dane w niektórych celach związanych ze swoją działalnością Administrator poprosił Pani/Pana o zgodę. Zgoda ta może być w dowolnym momencie cofnięta w wiadomości mailowej wysłanej do Administratora. Będzie to miało ten skutek, że przetwarzanie, które dokonane zostało przed cofnięciem zgody nie przestanie być zgodne z prawem, natomiast po cofnięciu zgody Administrator nie będzie przetwarzał danych w celach, dla których zgoda była wyrażona;

  7. jeśli uzna Pani/Pan, że przetwarzane dane osobowe są nieprawidłowe, przetwarzanie jest niezgodne z prawem lub Administrator nie potrzebuje już określonych danych albo kiedy wniesie Pani/Pan sprzeciw wobec przetwarzania, może Pani/Pan także zażądać, aby przez określony, potrzebny czas (np. sprawdzenia poprawności danych lub dochodzenia roszczeń) Administrator nie dokonywał na danych żadnych operacji, a jedynie je przechowywał;

  1. ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO;

  2. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym w formie profilowania), jednakże nie będzie to wywoływać wobec Pani/Pana żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Pani/Pana sytuację.

  3. Profilowanie danych osobowych polega na przetwarzaniu Pani/Pana danych (również w sposób zautomatyzowany), poprzez wykorzystywanie ich do oceny niektórych informacji o Pani/Panu, w szczególności do analizy lub prognozy osobistych preferencji oraz zainteresowań.

  1. podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem zawarcia umowy z Administratorem. Jest Pani/Pan zobowiązana do ich podania a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości świadczenia usług przez Administratora.

  2. Osobą kontaktową w sprawach ochrony danych osobowych w Farmacja.net Sp. z o. o. jest Inspektor Ochrony Danych dostępny pod adresem e-mail: iod@farmacja.net.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu farmacja.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz